درحال بارگذاری ....
به نخل خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : زندگینامه علی محبوب

زندگینامه علی محبوب

تاریخ ارسال پست:
پنجشنبه 19 تیر 1393
منتشرکننده:
سایت نخل موزیک

علی محبوب از پیشکسواتان موسیقی هرمزگانی، متولد روستای صلخ از توابع جزیره قشم است.

 

 

علی محبوب از پیش‌کسوتان موسیقی هرمزگانی سبک جزیرتی است. این نوع موسیقی بعلت اینکه در جزیره قشم رواج بیشتری داشت به سبک جزیرتی معروف بود، و با توجه به بافت فرهنگی جزیره قشم، تا حدودی سبک اولیه خود را حفظ نموده و بیشتر به موسیقی خلیجی و طرب نزدیک است. استودیوی خلیج فارس، اولین استودیوی ضبط موسیقی در هرمزگان واقع در فلکه بلوکی بندر عباس، برای اولین بار با ضبط کارهای علی محبوب و بخش گسترده نوارهای این هنرمند باعث گردید که مردم هرمزگان با گوشه‌های دیگری از موسیقی استان خود اشنا گردند. علی محبوب به همراه گروه خود که همگی از جزیره قشم بودند، در مدت کوتای در سراسر استان معروف شدند و مردم از آنها برای اجرای برنامه در مراسم عروسی دعوت بعمل می‌آوردند.

 

در موسیقی به سبک جزیرتی، عود ساز محوری است و اکثرا نوازنده عود، خود نیز خواننده گروه هستند. معمولاً گروه به نام خواننده شناخته می‌شود، مانند گروه علی محبوب یا گروه محمد منصور وزیری.

علی محبوب نوازنده چیره دست عود است. آهنگ‌های وی روی بخشی از موسیقی هرمزگانی تأثیر گذاشته و توسط خوانندگان زیادی در هرمزگان بازخوانی شده‌است. علی محبوب بعد از انقلاب اکثر کارهایش در شهر دبی اجرا می‌کند و در انجا هم چهرهٔ شناخته شده‌ای است.

اشعار آهنگ‌های علی محبوب یا سرودهٔ خودش بود، یا از اشعار شاعران قشمی مانند عبدالصمد شیب درازی، عبدالقادر سوزایی، حسن عبدالله هلری، شافعی (شاعر) و ابراهیم میرشکال استفاده می‌کرد و آهنگ می‌ساخت و بدین ترتیب به معرفی آنان می‌پرداخت.

یکی از آهنگ‌های اولین نوار ضبط شده از علی محبوب با ابیات زیر آغاز می‌شود:

رسیدم اسکله بندر ام دی جوونونش   به قصد گردش و تفریح قدم امزد خیابونش

 

 

منبع : nakhlmusic.ir

اطلاع رسانی واتساپ
نظرات این مطلب
دلخون میگه :
سلام علیکم دوستان شما فقط کارهای علی محبوب رو نوشتی اونم خیلی مختصرودرباره فراگیریش هیچی ننوشتی این شماره واتساپ علی محبوبه۰۰۹۷۱۵۰۵۹۸۴۶۴۶
پاسخ : سلام دوست عزیز باشه سعی میکنم مطلب کاملتری از علی محبوب بزارم البته با کمک خود علی محبوب.. در ضمن ممنون بابت شماره
کد امنیتی رفرش